Sidor

tisdag 31 mars 2015

Dessa engelska spinn-termer ... Och lite annat babbel.

Jag är mycket för att använda svenska ord inom spinningen. För att svenska är ju mitt modersmål. Fast jag måste hålla med om att de engelska orden är ibland kortare/lättare att säga och en del låter sådär mondänt klatschiga. Och köper man t.ex. ull från etsy och vet inte om de svenska namnen, ja då är det ju lättare att säga de engelska (japp, nu skriver jag om mig själv ;) ). Jag själv kallade ju också kamband för kardband i flera år, hade ju inte hört något annat namn på det ... Och fortfarande är jag rätt så ensam om att säga kamband tror jag.

Ibland har jag också lite problem med de engelska ordens rätta innebörd, för de slängs runt lite hursomhelst ibland. T.ex. roving har jag fått för mig ska vara kardband, men vissa kallar kamband för roving. Wikipedia är enligt vissa inte världens bästa eller säkraste källa, men just gällande roving och wool top (se där, det heter egentligen inte bara top som jag trott utan wool top!) så är wikipedia kanon. Längst ner på de länkade sidorna finns även mera engelska spinningsord som kan vara roliga att kolla upp. T.ex. rolag = kardrulle. Sedan finns också ordet batt som betyder kardflor.

Ett redskap som används för att rensa kardmaskin heter flicker (en typ av karda). När man använder en sådan för att slå upp topparna på ullstaplar så säger man att man flickkardar. Vad heter det egentligen på svenska? Ordet jag har hört är snärtkarda.


Och när jag börjar tänka på alla spinn-ord så slår en sak mig. Tänk vad mycket saker det finns för spinning idag! Förr var det bara ull och slända (från början lite mer primitivt än sten och pinne, har jag inte helt fel så användes enbart sten och enbart pinne som spinnredskap också), sedan har kardor och kammar och spinnrockar tillverkats. Jag känner mig ganska bortskämd som kan köpa in färdigkammad ull som det bara är att spinna. Man blir ganska ödmjuk när man tänker på vilket jobb spinning var förr i tiden för att kunna klä sin familj och hem, idag är det bara en hobby för de allra flesta och många behöver inte ens röra vid otvättad ull.

Men kunskapen är ändå ett fint arv att bära vidare till kommande generationer. Idag är ju också hantverket poppis, jag är medlem i en svensk facebook grupp där jag var medlem nr 97 (eller så) och idag ungefär två år senare är det nästan 2000 medlemmar. Så spinning kan man verkligen kalla ett hantverk på rejäl frammarsch!






/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar