Sidor

söndag 15 mars 2015

Växtfärgning pågår!

En kompis var hit igår för då skulle vi växtfärga med koschenill (löss som lever på kaktusar i Amerika för er som inte vet, de finns som färgämne E120 i en del förtärbara saker och i smink - mysigt va?!?).

Kvällen innan mortlade jag lössen och hade dem i vatten i en glasburk (blev typ en stamkyp). Detta skulle stå minst 12 timmar och röras om då och då. 10-15 gram löss skulle räcka till 1 hg ull/garn, så jag valde att mortla 70 gram så att vi kunde färga 2,5-3 hg vardera.

Men till idag är det färgat 2 kg ull och fortfarande finns det 1/3 av stamkypen, nästan 3 L färdigblandad röd vätska, och lite silade löss som fortfarande ger ifrån sig färg!

Hur kan detta komma sig? Jo, efter det första knallröda färgbadet så upptäckte vi att om vi tog de silade lössen och sköljde dem i vatten genom silen så fick vi en lila vätska. Så vi testade att koka ett färgbad utan vinsten och då blev det lila/rosa! Och till det behövdes inte lika stor mängd löss.


Så nu har jag jobb för flera dagar att färga upp allt! Jag vet inte hur länge vätskan och kypen kommer hålla sig så jag ska färga dem inom 1-2 veckor. Detta kommer leda till att typ all min färgningsull blir färgad med koschenill, så en hel del växtfärgade kamband kommer att säljas i min etsybutik! Färgerna blir röd, rosa och lila/rosa, så missa inte det!



Jag fotade ingenting igår, däremot idag.

Kastrull med rosa.




















 Kastrull med lila.




















Lilafärgningen från igår, både stark och ljus lilafärg fick vi till. Kambanden ligger här på tork.




















 Röd BFL från första färgbadet. Och ljuslila merino/silke från första lila badet.



















Från första röda färgbadet, detta är vätskan som blev kvar.




















Pulver som lossnade från röda BFL flätan, detta pulver ger fortfarande rött så dessa löss är extremt dryga!




















 Stamkypen som är kvar.
 


















 De silade lössen som fortfarande ger färg.





















Jag kommer nog bli extremt less på färgning efter detta då det tar tid. Först måste ullen betas och vattnet värmas. Sedan ska vattnet stå på 90ºC i 1 timme. Och sedan får ullen inte tas upp, utan den ska ligga kvar i kastrullen och kallna där vilket tar typ ett dygn! Och efter det är det sköljning och torkning så det tar typ 2 dygn innan man ser det färdiga resultatet på den torkade ullen! Som tur är har jag två kastruller så att jag kan använda två färger samtidigt. Och idag blev det ca 3-3,5 hg ull i varje kastrull.

Sedan är jag en sådan som inte vill låta mycket förfaras. När jag har sköljt ullen och sett all färg som gått ut har jag blivit ledsen över att jag måste tömma bort det vattnet. Men jag vet att jag inte orkar använda det ;P Och av det jag kokade idag så är det fortfarande färg kvar i vattnet som går att färga med ... Men jag tror att de kommer ge sådan ljus färg så det är ingen mening att spara på det vattnet (intalar jag mig själv iallafall ;P ).

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar