Sidor

fredag 6 mars 2015

Sockgarn nr 1 i mars

Nu har jag gjort klart första sockgarnet, kabelgarnet, för mars. Det gick ganska bra, jag lyckas fortfarande inte få till kabeln helt, men detta är ju bara mitt andra kabelgarn (första gjorde jag i fjol, i augusti tror jag det var - så det var ett tag sedan) och övning ger ju färdighet. På slutet av garnet lyckades jag väldigt bra. Sedan läste jag också i "Spinners bok of yarn designs", av Sarah Anderson, att man ska tvinna det två-trådiga garnerna mer än normalt, vilket jag inte riktigt hade gjort. Så det ska jag tänka på till nästa gång.

Totalt blev garnet 174 gram och 251 meter. Blå/lila tråden är 70% merino och 30% silke, grön/vita tråden är 37,5 % merino, 25% BFL, 12,5% mohair, 12,5% silke och 12,5% firestar (Goosbumps heter den, från nunoco).

Mamma fick nu garnet jag spann ifjol och sedan ska hon få detta också. Det kommer bli spännande att se hur det ser ut stickat.























Just nu spinner jag egenkardad vit merino + partier av egenfärgad rosa, blå och lila tussah silke. Jag tror det är ca 40 gram också har jag ungefär lika mycket och likadana kardflor, bara att det är vit BFL istället för merino. De ska få bli varsin tråd i ett två-trådigt garn, jag hoppas jag spinner så tunt att det blir bra sjalgarn.

Efter det ska jag göra nästa sockgarn, även det kommer bli mammas (hon gillar att sticka strumpor). Jag har ett flerfärgat kamband från nunoco också har jag kardflor där det är egenfärgad merino + tussah silke (50/50) och lite vit tussah silke och mugasilke (som har guldfärg naturligt).


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar